fredag 14 januari 2011

Solens återkomst

I morse blev jag paff när jag skulle stänga dörren som vår hund Freja vrålskällande hade öppnat...där ute i gryningen stod älgkon med sina två kalvar och åt av mina svartvinbärsbuskar...



Bäst hålla höjd svansföring mot sådanahär morgongäster...

Men vilken härlig dag, vi ser solen för första gången sedan den gick under horisonten i början på December! Helt plötsligt öppnar sig en ny värld efter den mörka midvintertiden som också kan vara  vacker med sitt blåa ljus, men nu går vi mot den härliga vårvintern!
 Lasse är ute på fisketur med några gäster. Leif håller på och stakar leden efter Saggat till Kvikkjokk. I helgen börjar säsongsgästerna på husvagnsparkeringen ställa upp sina husvagnar inför kommande säsong. Själv sitter jag med kontorsjobb, bokningar, offerter , bekräftelser, många telefonsamtal m,m fast det är mer lockande med en skidtur...
Ikväll ska jag och Anne förbereda morgondagens tunnbrödsbak med att sötstöpa degen. Vi bakar efter mamma Astrids recept från sina hemtrakter i Pålmark, här i Årrenjarka fanns  tidigare ingen tradition med tunnbrödsbak.
Och just nu, 12.47, ska jag sända in synop. till Smhi. -24,8 grader, 2/8 delar moln av medelhöga slag, Altocumulus på en höjd på ca 3000m över havet, sikten är perfekt, kod 89.  Snödjupet är 76 cm. Ingen nederbörd har fallit( snödjup sänder vi bara på morgon kl 06.47)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar